Guccikrigen

Bakom det glamorösa namnet Gucci döljer sig en familj med en historia av svek, avundsjuka och till och med mord. Nu avslöjar Jenny Gucci, en före detta "Guccifru" hur det var att leva i en av världens mäktigaste familjer.

Jenny mötte den karismatiske Paolo Gucci i Florens och nio månader senare var de gifta. Hon kastades in i en värld av lyx som de flesta bara kan drömma om. Under tio år umgicks Jenny och Paolo med kungligheter och kändisar, semestrade på några av världens mest exklusiva platser och spenderade ofantliga summor på kläder och smycken. Men allt till ett högt pris - bakom modehusets glamorösa fasad dolde sig en familj som höll på att slitas sönder av rivalitet, girighet och interna strider. Det var mot den bakgrunden som de mörkare sidorna av Paolos personlighet började träda fram.
När Jenny slutligen försökte göra sig fri från Paolo och familjens inflytande lämnade han henne hemlös och utblottad. En rättsprocess som skulle komma att vara i tio år tog sin början.


Det låter för mig ganska spännande att läsa och det var den också. Fast jag måste säga att den inte levde upp till dom förväntningar jag hade på boken.
Jag började läsa den här direkt efter en annan självbiografi som för mig satte en ribba. Jag säger inte att boken var dåligt men jag fick en känsla av att man bara skulle tycka synd om huvudpersonen, Jenny.

Jag menar inte att man inte ska det, det här handlade om hennes kamp för att bli en självständig kvinna. Hur hon försöker skapa ett liv för henne och hennes dotter. Däremot gillade jag inte hur boken var skriven. Självklart är det hon har varit med om hemskt och hon är verkligen en stark person som tagit sig ur detta. Det är inte Jenny jag har något emot utan upplägget av boken, det kändes fel.

Det jag ger den plus för är för att man nu har lärt sig lite om familjen Gucci. Det kom fram saker som man verkligen inte hade en aning om innan. Eller inte jag i alla fall.
Jag fick mig en tankeställare angående deras märke.

Men i det stora hela var boken inte vad jag hade väntat mig.
Jag ger denna bok 2/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0