Kanelbullar

Här kommer receptet på kanelbullarna som jag lovade tidigare - men som jag glömde bort!


Ingredienser

1 1 paket jäst (50 g)
200 200 g smält smör
1 1 l ljummen mjölk (37°)
2 2 st ägg
2 2 dl socker
1 1 krm salt
1 1 tsk kardemumma
ca 28 dl mjöl
ägg att pensla med
pärlsocker

Fyllning

300 300 g rumsvarmt smör
1 1 dl kanel
2 2 dl socker

Gör så här

Börja med att smula jästen i en stor degbunke och låt den ligga ett litet tag medan du smälter smöret. Blanda sedan ner mjölken.

Om du är bra på att känna av när blandningen är rumstempererad så kan du bara stoppa ner fingret och känna efter. Jag använde mig faktiskt av en termometer. Det ska vara 37 grader.

Häll sedan mjölkblandningen över jästen och rör om lite, så att klumparna löser upp sig en aning. Efter att du gjort det ska du hälla i ägg, socker, salt och glöm inte kardemumman. (Det gjorde jag)
När du blandat ner detta är det dags att ha i mjölet. Men ett tips är att hälla i lite i taget, då det kan vara så att du kommer behöva mer eller mindre mjöl än det som står här. Jag gjorde så att jag hade i 10 dl i taget.

När degen släpper från bunken (och är lite snyggblank som det stod i mitt recept) är det dags att jäsa degen. I 40 minuter ska degen jäsa på en dragfri plats med en handduk över. Medan du väntar, passa på att göra kanelblandningen. :)


När degen är färdigjäst och du har gjort din kanelblandning, kavlar du ut degen i stora rektanglar. (Jag gjorde en hel stor, vilket gjorde det lite svårt att handskas med) Så gör 2 mindre så blir dessutom bullarna normalstora! ;)
Bred sedan på fyllningen över rektanglarna och rulla ihop dom.

Rullarna ska du sedan skära i 1 cm tjocka skivor och lägga dom på en plåt på jäsning i ytterliggare 20-30 minuter. Använd gärna bullformar om ni känner för det. (Det gjorde inte jag)
Efter sista jäsningen är det dags att pensla på ägg och garnera med pärlsocker.

Bullarna ska gräddas i 225 grader i 5-10 minuter. (I och med att mina bullar blev så pass stora lät jag dom vara inne i 10 minuter)

Goda blev dom - speciellt om dom serveras lite varma med ett glas kallt mjölk till!

Tack Annette för att du la upp ditt recept på recept.nu

Kommentarer
Postat av: nathalie

tack ! tycker också dom är gryymt fina ! :)

2010-11-21 @ 09:40:28
URL: http://nathalieolsson.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0