Olivkyckling

Ingredienser
För 4 pers.

1 kg kycklingdelar
2 vitlöksklyftor eller 1 gul lök
1/2 dl vitt vin eller 1 msk pressad citron + 2 msk vatten
1 1/2 msk kycklingfond
1 tsk rosmarin
12-16 svarta oliver med kärnor
4 lagerblad
2 tsk soja
2 1/2 dl matlagningsgrädde

Gör såhär:

Bryn kycklingdelarna i smör i en stekpanna.

Skala och hacka löken. Fräs löken i smör i en traktörpanna (eller panna av eget val - vi äger ingen sådan panna, så jag tog en vanlig stekpanna). Tillsätt vin, kycklingfond, rosmarin, oliver, smulade lagerblad, soja och grädde. Lägg i kycklingdelarna och låt koka ca 20 min i såsen. Servera med kokt pasta eller ris och lättkokta grönsaker.

Som ni märker är det ett extremt enkelt recept. Gick hur smidigt som helst att tillaga och det blev verkligen hur gott som helst.

Jag gjorde vissa saker annorlunda. Jag tog vitvinsvinäger då vi inte hade vin hemma. Det var bara att ta lite mindre än vad som står i receptet. Sen hade jag i citron och vatten även fast det står antingen eller. Lagerbladen smulade jag aldrig ner, utan jag la i 4 hela. Det är bara att plocka ut när ni äter sen. :)
Själv serverade jag det med bandspagetti. Mmmm.. :D

Bilden jag tog blev inte så bra, så jag lånade den som låg på Arlas hemsida.

Hoppas att ni tycker att det är lika gott som jag gjorde! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det verkar vara ett jätteenkelt recept på en jättegod rätt. Måste prova det någon gång. Glasse

2010-10-21 @ 15:27:48
Postat av: Sanna B

Svar Glasse: Ja, det är verkligen fruktansvärt gott. Vore kul om jag kunde lära dig laga mat någon dag.. Även fast jag älskar din mat! :)

2010-10-21 @ 20:52:43
URL: http://sannabromander.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0