Vad har jag gjort idag?

Jag startade min dag med att diska och plocka lite här hemma. B fyller ju år och jag tycker inte att han ska behöva fixa med sånt då. Efter det gick jag till Vällinby i värmen och handlade saker till tårtan som jag bakade idag.

Som vanligt så är jag ju värdelös på att komma ihåg det här med att fota när jag har gjort saker. Så det gäller även den här gången.

Men jag tänkte i alla fall att jag skulle ge er receptet..
Tårtan fick bra betyg av både pappa och B så jag skulle kunna dela med mig av den. Jag vill inte heller ta hela äran,
eftersom jag hittade receptet på Ica.se.


Tillagningstid:
Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel


Chokladkaka med chokladkräm och bär


Ingredienser
Portioner: 8-10

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1/2 dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker

CHOKLADKRÄM:
2 dl vispgrädde
200 g mörk eller ljus choklad
1 tsk vaniljsocker

GARNERING:
1 l färska bär (t ex hallon)


Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Smält smöret och låt det svalna.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda samman mjöl, kakao och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt smöret.

Häll i en smord bröad form (ca 20 cm i diameter), gärna med löstagbar botten.
Grädda i ca 25 minuter. Låt den stå och kallna så stelnar den.

Värm grädden till kokpunkten i en tjockbottnad kastrull. Ta den från värmen och tillsätt chokladen i bitar och vaniljsocker. Rör till chokladen smält.

Låt krämen svalna och häll den i en skål. Ställ den i kylen. Rör i den då och då tills den tjocknat till en kräm. Det tar ca 1 timme.

Bre chokladkrämen på kakan. Rensa bären och lägg dem på kakan.



Kommentarer
Postat av: Glasse

Den var verkligen otroligt god (säger ett sanningsvittne)

2009-08-08 @ 00:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0