Riktigt Gott Filmjölksbröd

Inför B's födelsedag idag tänkte jag att jag skulle baka ett frukostbröd. Så att han hade något gott bröd som inte var hemköpt för en gång skull. Så igår bakade jag Filmjölkslimpa och det var riktigt gott måste jag säga! Enkelt att göra också för den delen.


Inredienser :                               


4.5
dl
filmjölk
1 1 dl mörk sirap
1 1 dl vetekross
1 1 dl rågkross
1 1 dl havregryn
2.5 2.5 dl grovt rågmjöl
3 3 dl vetemjöl
1 1 dl linfrön
1 1 dl solrosfrön
1.5 1.5 tsk salt
1.5 1.5 tsk bakpulver
1.5 1.5 tsk bikarbonat
2 2 tsk brödkryddor
1 1 dl hasselnötter
1 1 dl torkade fikon
1 1 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda filmjölken och sirapen i en stor bunke.
Hacka ner hasselnötter och fikon (ta bort kvisten om det finns några) ganska grovt. Blanda sedan det med alla torra ingredienser - häll sedan det i filmjölksblandningen.

Lägg sedan ett smörgåspapper/bakplåtspapper i en avlång form. Gärna så att det täcker alla kanter och att det även sticker ut lite.
När du blandat ner alla ingredienser noga så häller du över det i formen. På toppen häller du lite rågmjöl och sen in i ugnen.

45 minuter senare är brödet färdigt.

Ett tips till er är att när brödet är klart, ta ut det ur formen och vik ner pappret. I mitt fall lät jag det svalna för länge så när jag skulle ta bort pappret satt det fast i brödet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0