Mintkyssar

6 dl socker
2 dl vatten
2 msk glykos (finns på apoteket)
15 droppar pepparmintolja (finns också på apoteket - köp 3 betala för 2)
80 g mörk chocklad

Börja med att smälta socker, vatten och glykos. För att lyckas komma upp i rätt värme (120 grader) så rekomenderar jag att du använder dig av en termometer.

När du nått rätt temperatur så tillsätter du pepparmintolja och häll ut massan på bakplåtspapper, stenhäll eller silikonduk. Rör runt så att det kommer in luft i smeten. Den ska bli grynig. Jag gjorde så att jag hällde ut det på bakplåtspapper - bli inte rädd om det stelnar - för det kommer det att göra!

Lossa sedan massan och värm den igen i vattenbad. Klicka upp på stenhäll eller bakplåtspapper. Dettta kan ta en stund - jag tror att jag fick stå i nästan en timma så var beredd på att det tar en stund!

Smält chokladen i en skål ovanför ett vattenbad. Gör små klickar i mitten på varje sockerplatta. Låt stelna.

Svårare än så var det inte! :D

Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0