Bananpaj Med Choklad

Jag la upp en bild på instagram för några dagar sedan och fick då frågan om receptet på den här pajen. Så jag tänkte att jag lägger upp den här.
 
Pajdeg
100 g smör
5 dl smulade digestivekex
Fyllning
1 dl kakao
5 msk maizena
1 tsk vaniljsocker
4 msk vatten
2 ½ dl mjölk
25 g smör
3 äggulor
3 dl vispgrädde
3 bananer
1 msk pressad citronsaft
50 g riven mörk choklad
 

Pajskal: Smällt smöret och rör ner smmulade digestivekex. Tryck ut den varma blandningen i en pajform.
 
Fyllning: Blanda kakao, maizena, vaniljsocker och strösocker i en skål. Rör ner vatten så att det blir en jämn smet. Värm sedan mjölk och smör och tillsätt det.
Vispa krämen jämn och häll den i en kastrull. Värm den långsamt under ständig omrörning tills den blir blank och har tjocknat. (Jag använde en sked från början, det gick inte så bra, så ta en visp från början)
Vispa samman äggulorna och hälften av vispgrädden. Vispa ner äggblandningen i den varma krämen i kastrullen, låt det här stå och sjuda långsamt tills den blir tjock. När den tjocknat tar du av kastrullen från plattan och låter smeten svalna något. Den ska inte bli kall.
 
Skiva två av bananerna tunt och täck pajbotten. Häll över den varma smeten och låt svalna helt i kylskåpet i ca 3 timmar.
 
Vispa resten av grädden och häll den i en spritspåse med stjärnformad tyll. Spritsa gräddrosetter runt pajen. (Jag valde en vanlig sked då jag inte hade någon sprits.. Det är inget måste att ha en sprits)
 
Skiva ner den sista bananen och häll citronsaft över, då blir de inte bruna. (Garnera pajen så som ni vill, en bananbit i varje gräddrosett eller hur ni själva vill).
 
 

Kommentarer
Postat av: jessan

bjussar du på den här nästa gång jag kommer på mysfika ellääh?? :D

Svar: Om jag ska!Det är en riktigt god paj så har du chansen att göra den så tycker jag att du ska det.
Hoppas allt är bra med dig?
sannabromander.webblogg.se

2012-09-28 @ 15:46:25
URL: http://enmyrailondon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0