LCHF-Cheesecake Med Snickerssmak

För er som har umgåtts med mig den senaste veckan har inte undgått mitt prat om den goda LCHF-cheesecake som jag har gjort. Receptet fick jag av en kollega på jobbet och jag åkte självklart hem och provade den direkt.
 
Jag och B har letat efter ett recept på någon god efterrätt i några veckor nu men har inte hittat något som känns tillräckligt bra. Så kom det här receptet som en skänk från ovan.
 
För botten:

2 dl jordnötssmör
1,5 dl jordnötter
1 ägg
2 msk valfri sötning
 
För fyllningen:
 
2 äggvitor
2 dl grädde
300 g philadelphiaost
2 äggulor
0,5-0,75 dl valfri sötning
2 krm vaniljpulver
 
För toppingen:
 
85 g mörk choklad (sockerfri - men jag valde 70%)
2 msk grädde
1 msk jordnötssmör
½ dl hackade jordnötter
 
 
Såhär gör du
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Mixa ingredienserna för din botten i en matberedare och tryck ut smeten i en löstagbar form. Grädda botten i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter.
 
Separera ägggulor och äggvitor och behåll gulorna till senare. Vispa sedan äggvitorna fluffigt och ställ åt sidan. Vispa sedan grädde fluffigt och tillsätt philadelphiaosten och äggulorna. Tillsätt sedan sötningen, vaniljpulvret och äggvitorna i din gräddsmet, häll sedan smeten i din form.
 
När du ska göra toppingen smälter du chokladen tillsammans med grädden och jordnötssmöret. Dekorera din kaka med chokladen som du själv vill. Jag måste erkänna att jag inte har lyckats dekorera min cheesecake lika fint som originalet men jag blev nöjd ändå. Ha gärna lite hackade jornötter på toppen också för lite extra dekoration och smak.
 
Låt cheesecaken stå i frysen i minst 4 timmar.

Det här är verkligen en god cheesecake och om jag kunde så skulle jag äta den varje dag. Tack så mycket min snälla kollega för att du skickade Jills recept!

Vill ni veta mer kan ni själva gå in på JillsMat.se och läsa mer. Ni kan även klicka på bilden för att komma till källan för receptet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0